Szinergia

mítosz vagy valóság?

 

 Írta : László Bence és Szegedi Szilvi

 

A triatlon sport örök nagy kérdése a szinergia. Valóban létezik-e, vagy csak szubjektív az érzés?

Az egyik sportágba forgatott munka hozzáadódik a másik sportág edzésértékeihez, és ezáltal abban is javul a teljesítménye?

 

A triatlon a három sportág egymás utáni, folyamatos teljesítéséből áll; a sportágak között nincs pihenő idő. Ahogy véget ér az egyik, rövid depó időt követően (átöltözés) már kezdődik is a következő versenyszám. Számos módon ad fizikai nyomást szervezetünknek a sprinttől akár az Ironmanig, ami 3,8 km úszás, 180 km kerékpározás és 42 km futásból áll.

 

8-16 órás terhelésre kell készülnie annak, aki e táv teljesítésére vállalkozik.

 

Az edzések heti óra számai limitáló tényezőként jelentkeznek a felkészülésben, ezért szeretnénk azt hinni, hogy ha az egyik sportágban megfelelő intenzitással edzünk, valamilyen módon hozzáadódik a másik sportág teljesítményéhez. Ezt azért gondolhatják sokan így, mivel mindhárom sportág az úgynevezett ciklikus állóképességi sportok körébe tartozik.

 

Mi az állóképesség?

Az állóképesség a szervezet energianyerési folyamataira épülő fizikai képesség, amely lehetővé teszi egy adott pszicho-motoros tevékenység jellemző intenzitásának minél hosszabb ideig való fenntartását úgy, hogy az energetikai rendszerben az intenzitás hatására kialakuló energia hiány az adott sebesség fenntarthatóságát negatívan befolyásolná.

 

Lássunk egy példát:

 

A következő mérés egy speciális teszt, ahol a kerékpározás után rövid depó időt követően futni kellett. A terhelés mindkét sportágban az anaerob küszöb átlépésével fejeződött be.

 

Az alábbi két grafikon az úgynevezett indirekt kalorimetria, ami a szervezet pillanatnyi energiafelhasználását mutatja a terhelés függvényében, továbbá jelöli az energiakihasználási százalékot is, vagyis azt, hogy mennyi energiát nyer a szervezet szénhidrátból (fekete görbe) és mennyit zsírból (piros görbe).

 

 

Kerékpár:                                                                       Futás:

                                                                                  

 

Látható, hogy mindkét sportágban elég jó és hosszan fenntartható aerob rendszerrel rendelkezik a sportoló, de az energiaforrásait nem tudja eléggé kihasználni.

 

Kerékpáron egyáltalán nem hatékonyan égeti a zsírt (piros vonal), a hozzátartozó CHO-felhasználás (fekete görbe) viszont nagyon magas.

Futás esetében már fordított a helyzet: intenzív zsírégetéshez és aerob rendszerének működéséhez alacsony CHO-felhasználás párosul.

Az elért maximális terhelés alatt a VO2max tekintetében nincs különbség! (kék görbe)

 


Kerékpár:                                                                Futás:

 

 

A szinergia ebben az esetben azt engedi feltételezni, hogy mindkét sportág anyagcsere jellemzője közel azonos kihasználtságú, és a két sportág között egyenlő állóképességi paramétereket látunk. De nem ezt látjuk.

 

Kerékpáron a terhelést kezdődően jóval magasabb, 660 CHO (kcal/h), míg a futás esetében alacsonyabb, 150 CHO (kcal/h) felhasználással kezd, de jelentős különbség van a 160-as pulzushoz tartozó értékek között is. Kerékpáron 1000 k CHO kcal/h, míg zsírból 100 alatt fogyaszt, futás közben gyakorlatilag kiegyenlített az energiafelhasználás: 500-500 kcal/h.

 

Kerékpáron az energiatartaléka jóval előbb fog elfogyni, mint futás alatt, tehát az edzéseinek megfelelően a futása erőteljesebb, állóképessége nagyobb a kerékpáros teljesítményéhez képest.

 

A kerékpár egy jellemzően erő állóképességi sport. Az egy-egy körbehajtás közben nagyobb és hosszabb ideig tartó izomfeszülés keletkezik, mint futó lépések közben.

A futás egy keringési állóképességet igénylő sport; az izom feszülés rövidebb és kisebb mértékű (ezért magasabb intenzitást is lehet elérni).

 

Laboreredményünk azt mutatja, hogy a két sportág edzésértékei nem adódnak össze!

A kerékpárnál látható erőnléti edzettlenség miatt egy versenyen biztos, hogy olyan energiadeficitbe hajszolja magát a versenyző, ami az egyébként jó teljesítményű futást a kialakult energiadeficit miatt nem lesz képes teljesíteni.

 

Sajnos amíg edzettségi állapotán nem tud javítani kerékpáron, addig nem várható jó versenyteljesítmény. Ezt csak célirányos kerékpáros edzésekkel lehet megvalósítani a futóedzések megtartása mellett.

 

 

A felkészülésed ne bízd a véletlenre! Gyere hozzánk! Segítünk.

 

 

Go to top